Workshops
Workshops
In de workshops ga je anderhalf uur actief aan de slag met verschillende onderwerpen naar keuze. Onder begeleiding van een deskundige werk je samen met anderen aan praktische opdrachten en krijg je direct toepasbare kennis mee. Een interactieve manier om dieper in de materie te duiken!
De workshops worden verdeeld over twee dagdelen:
-
Ochtendprogramma (11:00 - 12:30 uur)
-
Middagprogramma: (14:00 - 15:30 uur)
1
Didactisch Elektronisch Patiëntendossier in de les
Zorg en Welzijn en hbo
Consortium Beroepsonderwijs
11:00 uur | Zaal 13
In de workshop laten we met praktijkvoorbeelden zien hoe het Didactisch EPD de praktijk in de les brengt.
Het Didactisch EPD is een online platform dat wordt gebruikt in de medische- en verpleegkundige opleidingen en trainingen. Het is gebaseerd op echte (patiënten)casuïstiek en bevat verschillende onderdelen die worden gebruikt om de casus te bespreken en te analyseren.
Het ondersteunt het klinisch redeneren en scenario gericht onderwijs. Het D-EPD is gericht op studenten verpleegkunde, medewerkers in het domein zorg en welzijn, artsen-in-opleiding en andere zorgprofessionals.
06
1
Bewegend leren, ook geschikt voor het mbo?!
mbo breed
Consortium Beroepsonderwijs
11:00 uur | Zaal 28
Bewegen heeft een groot positief effect op de ontwikkeling en leerprestaties van studenten. Hoe laten we mbo-studenten bewegen en hoe zouden we bewegend leren een plek kunnen geven in het onderwijs?
Wil jij in beweging komen, inspiratie opdoen en samen kijken naar de mogelijkheden?
Kom naar deze beweegshop!
04
1
Succesvol onderwijs, succesvol examenresultaat?1
mbo breed
Consortium Beroepsonderwijs
11:00 uur | Zaal Rode Geus
Sta je in het examenjaar ‘nog’ hoorcolleges te geven en denk je dat de examenkandidaat zo goed voorbereid wordt op het examen? Ik denk dat we dan met elkaar in gesprek moeten!
In deze workshop gaan we met elkaar aan de slag om antwoord te krijgen op verschillende vragen over de inrichting van het curriculum in relatie tot het examen.
Een greep uit de vragen:
- Wat betekent het examen nu voor de inrichting van het onderwijsprogramma?
- Welke rol krijgt de beroepspraktijk?
- Ga je een examen in de praktijk en/of in simulatie uitvoeren?
De ervaringen die je vanuit de workshop meeneemt, geven nieuwe inzichten die bijdragen om de kwaliteit van het onderwijsprogramma verder te ontwikkelen en daarmee het examenresultaat te verbeteren.
05
2
De mbo examentaak voor de praktijkexaminator
mbo breed
Consortium Beroepsonderwijs
14.00 uur | Zaal 28
Deze praktijkgerichte workshop is bedoeld voor docenten en praktijkopleiders. We richten ons op het organiseren van afname en beoordeling van examens in de beroepspraktijk. Daarnaast gaan we dieper in op het borgen van afnamecondities.
Wat kun je verwachten?
- Denkkaders & Intervisie: We creëren een omgeving waar docenten en praktijkexaminatoren samenkomen om te bespreken hoe vakdeskundigheid en afnamecondities geborgd zijn of geborgd kunnen worden.
- Borging van Afnamecondities: We duiken in de essentiële stappen van het voorbereiden, afnemen en beoordelen van praktijkexamens in de beroepspraktijk. Wat zijn de verschillen tussen examineren in de praktijk en simulatie? En hoe borg je afnamecondities in beide situaties?
30
2
In gesprek over Digitaal beoordelen in Digibib
mbo breed
Consortium Beroepsonderwijs
14:00 uur | Zaal 13
Je werkt al langer met Digitaal beoordelen in Digibib en je wilt verder. In deze workshop wisselen we met elkaar gebruikerservaringen uit en gaan we in gesprek over Digitaal beoordelen.
Hiervoor hebben we een aantal ervaren gebruikers uitgenodigd die hun ervaringen met ons delen. Daarnaast kijken we samen naar wensen en mogelijkheden voor de toekomst. En natuurlijk is er ruimte om vragen te stellen.
29
2
Speel mee in het Storytelling café
Zorg en Welzijn
Consortium Beroepsonderwijs
14:00 uur | Zaal Rode Geus
Narratieve zorglogica is een aantrekkelijke manier om casuïstiek vanuit de werkelijke praktijk te analyseren en te bespreken. Hoe leuk is het om dit door middel van een spel uit te voeren. Het spel is te gebruiken in het team, in de klas of als intervisie hulpmiddel.
31